Брейн - ринг "Розквітай же, рідна українська мово"

Тема: Розквітай же, рідна українська мово

Мета: розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити в учнів почуття національної свідомості.

Танок дівчат (Н.Деревяна «Батьківська мова»)

1-й ведучий.

 Раді ми вас всіх вітати,

Бо у нас сьогодні свято –
Будемо нашу рідну мову шанувати.
2-й ведучий.
Буква до букви –
І виникло слово.
Слово до слова –
Звучить рідна мова.
1-й ведучий.
 Вимовляємо кожне слово,
Кожне слово – наче спів.
Найдорожча – рідна мова,
Мова діда і батьків.
2-й ведучий.
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Вчитель:  Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
Продемонструють свої знання, вміння, кмітливість у грі-вікторині команди «Мовознавці», «Словограй», «Дивосвіт».
 Привітаємо учасників вікторини «Розквітай же, рідна українська мово , а оцінювати вашу гру буде журі.
 (Представляє членів журі.)
1-й ведучий.
Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово «перемога» нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою!
2-й ведучий.
Сьогодні ви матимете змогу показати свої:
Знання. Уміння. Навички
1-й ведучий. Ерудицію та кмітливість.
2 ведучий.
Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом. Переходимо до І туру, який називається:
І тур. «Народ скаже, як зав'яже»
1-й ведучий.
Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів'я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Протягом І туру кожній команді по черзі будуть запропоновані частини прислів'їв, які необхідно продовжити; якщо одна команда не дає відповіді, то це право переходить до команди суперника. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, вперед. Розпочнемо з команди «Мовознавці».
1. Хліб, сіль їж, а… (правду ріж)
2. Слово не горобець… (вилетить не спіймаєш)
3. Дарованому коневі...(в зуби не заглядають).
2-й ведучий:
Запитання команді «Словограй»
4.Ранні пташки росу п’ють… (а пізні сльози ллють)
5. Вовків боятися...(в ліс не ходити).
6. Праця годує а… (лінь марнує)
1-й ведучий.
Запитання команді «Дивосвіт»
7. Гостре словечко… (коле сердечко)
8. Хочеш їсти калачі… (не сиди на печі)
9.Життя прожити - ...(не поле перейти).
Додаткове прислів’я.
Або пан...(або пропав).
ІІ тур «Далі, далі, далі»
2-й ведучий:
Кожній команді пропонується по 8 запитань. Необхідно дати відповіді відразу. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
І команда
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
3. Частина слова перед коренем? (префікс)
4. Скільки голосних в українській мові? (6)
5. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
(Вигук)
7. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
8. Розмова двох осіб? (діалог)
ІІ команда
9. Частина мови, яка відповідає на питання скільки, котрий? (числівник)
10. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
11. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
12. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
13. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
14. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
15. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
16. Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)
ІІІ команда
17. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
18. Державна мова України?( українська)
19. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)
20.Що стоїть посеред землі? (літера м)
22. Частина слова, що стоїть після кореня? (суфікс)
23. Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)
24. Словник, який відповідає за правильне написання слів? (орфографічний)
ІІІ тур «Правильна відповідь»
1-й ведучий.
Переходимо до ІІІ туру під назвою «Правильна відповідь». Учасникам команд задаєтюся по 3 питання, які мають 4 варіанти відповіді. Вам необхідно обрати необхідну літеру. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
І команда:
1.     Що означає фразеологізм пустити півня? (підпалити)
2.     Словниковий склад мови (лексика)
3.     Скільки в українській мові звуків? (38)
ІІ команда:
4.     Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)
5.     Частина мови слова «зошит» (іменник).
6.     Розділ науки про правопис (орфографія).
ІІІ команда:
7.     Слова, близькі за значенням (синоніми)
8.     Що стоїть перед коренем (префікс).
9.     Слова з протилежним значенням (антоніми).
ІV. Конкурс капітанів. «Крученики»
1-й ведучий.
Ну і звичайно, як же ми можемо обійтися без конкурсу капітанів. Прошу капітанів до мене. Вам необхідно обрати скоромовки і якнайшвидше і правильніше їх прочитати.
1. Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.

2.  Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.

3. Рак рачкує до крамниці,
Щоб купити рукавиці.
2-й ведучий.
Поки капітани готуються, надамо слово журі.
Слово журі.
ІVтур «Хто швидше»
1-й ведучий.
Командам необхідно якнайшвидше скласти куплет з вірша Володимира Сосюри. Переможе та команда, яка перша впорається із завданням.

красу її, вічно живу і нову,
вишневу свою Україну,
і мову її солов’їну.
Любіть Україну у сні й наяву,
Правильна відповідь
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
V тур «Відгадайко»
1-й ведучий.
У турі під назвою «Відгадайко!» ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
2-й ведучий.
І команда:
1.     Жовтий клубок по голубій хустині качається, людям усміхається. (Сонечко).
2.     Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).
1-й ведучий.
ІІ команда:
1.     Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).
2.     Що може дістати зубами потилицю? (розчіска)
2-й ведучий.
ІІІ команда:
1.     Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).
2.     Що можна побачити із заплющеними очима? (Сон)

1-й ведучий. Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов'язок кожного справжнього українця.
2-й ведучий.
Отже, просимо оголосити Шановне журі результати вікторини!
Слово журі
1-й ведучий. (на фоні кліпу про мову)
Як би там не було, але я вважаю, що перемогла все – таки дружба. Адже сьогодні, ми зайвий раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

До рідного слова торкаюсь душею,
Боюсь очорнити чи зрадить його.
З цих слів наша мова, пишаємось нею –
Це музика й пісня народу мого.

У шелесті трав, у цвітінні калини
Я чую цю мову у сні й наяву.
Вона в моїм серці, – це вся Україна,
Я дихаю нею, я нею живу!
2-й ведучий.
Дякуємо за увагу. До нових зустрічей.


VI тур нашої вікторини - «Словникар». Капітани обох команд запрошуються до мене. Вам буде запропоноване одне велике слово, з його літер ви повинні за 3 хвилини скласти якомога більше інших слів. І так, капітани, зосередьтесь, вам дістається слово «милозвучність». Час пішов!
Орієнтовні відповіді:
Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.


Коментарі